İktisadi Kalkınma Vakfı ve European Neighborhood Council (Avrupa Komşuluk Konseyi) işbirliğinde, TOBB Brüksel Temsilciliği ev sahipliğinde gerçekleştirilen ”Tedarik Zincirleri ve Taşımacılık Koridorları: Daha Fazla Bağlanabilirlik” konulu seminer, Avrupa Birliği ve Orta Asya’dan ulaştırma sektörü paydaşlarını bir araya getirdi.
Başta Hazar Geçişli Uluslararası Taşımacılık Koridor Orta Koridor olmak üzere Avrupa-Asya ticaretinde Türkiye’den geçen uluslararası taşımacılık koridorlarının sunduğu önemli potansiyelin gündemde olduğu seminerin açış konuşmacıları Türkiye’nin Avrupa Birliği Nezdindeki Daimi Temsilcisi Büyükelçi Faruk Kaymakçı, Kazakistan’ın Belçika Büyükelçisi ve AB ve NATO Baş Temsilcisi Margulan Baimukhan ve Türkmenistan’ın Belçika Büyükelçisi Sapar Palvanov tarafından gerçekleştirildi.
Orta Koridor başta olmak üzere bölgesel taşımacılık koridorların gelişiminde Türkiye’nin kilit rolünü vurgulayan AB Daimi Temsilcimiz Büyükelçi Faruk Kaymakçı, Türk taşımacılarının Avrupa Birliği ülkelerinde yaşadıkları kota ve vize sorunlarına değinerek, Avrupa’nın Güney Kafkasya ve Orta Asya bölgesine en etkin şekilde bağlanarak rekabet gücünü artırabilmesinin anahtarının, bu sorunların Türkiye-AB Yüksek Düzeyli Ulaştırma Diyaloğu başlatılarak en hızlı şekilde çözümlenmesi ve başta Türkiye-Bulgaristan sınır kapıları olmak üzere, Türkiye ile sınır geçişlerinin dijitalleşme ve süreç iyileştirmeleriyle etkinleştirilmesi için yapılacak ortak yatırımlar olacağını vurguladı. Türkiye’nin AB ile ulaşım bağlantılarının güçlendirilmesi için 250 milyar EUR’yu bulan tutarda yatırım yaptığını ve yeni yatırımlara hazır olduğunu, ancak Avrupa Birliği başta olmak üzere Koridorun diğer paydaşlarının da Türkiye ile bağlantıların etkinleştirilmesine yatırım yapmaları gerektiğini belirten Kaymakçı, Orta Koridorun geliştirilmesine yönelik çalışmalar ve projelere Türkiye’nin etkin şekilde dahil edilmesi gerektiğinin altını çizdi.
UND İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Evren Bingöl tarafından gerçekleştirilen sunumda Orta Koridor güzergahında Türk taşımacıların transit kısıtlamaları ve tır sürücü vizeleri başta olmak üzere yaşadıkları sorunların bu Koridorun uluslararası ticaret erbabı tarafından tercih edilir olmaktan uzaklaştırdığı, yaşanan sorunların maliyetler üzerindeki etkileri rakamlar ile açıklandı. Türkiye’nin bölgesel koridorların etkinleştirilmesi ve maliyetlerinin düşürülmesi için kendi ödevlerini yapmaya hazır olduğunu ve yetkili mercilerle çalışmalar yürütüldüğünü bildiren UND, maliyetleri artıran sorunların çözümü konusunda hem AB hem Kafkasya Orta Asya bölgesindeki paydaşların Türkiye ile işbirliklerini artırması için çağrıda bulundu.
UND adına İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Evren Bingöl, Avrupa Birliği Uzmanları Elif Nuhoğlu ve Şadiye Nuhoğlu’nun katıldıkları seminerde Avrupa Komisyonu Uluslararası İşbirlikleri Genel Müdürlüğü Danışmanı ve eski Ulaştırma Genel Müdürü Henrik Hololei, Finlandiya’nın Orta Asya Büyükelçisi Ilkka Räisänen, TSKB Yönetim Kurulu üyesi ve eski Türkiye Büyükelçisi Mithat Rende, Rhenus Group Yönetim Kurulu Başkanı ve Proje Sorumlusu Heinrich Kerstgens, Avrupa İmar ve Kallkınma Bankası Genel Müdür Yardımcısı İdil Bilgiç Alpaslan tarafından Türkiye’nin Avrupa-Orta Asya ulaşım bağlantılarındaki stratejik öneminin vurgulandığı sunumlar gerçekleştirildi.