MESAJ - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
Kapıkule (TR)
30.09.2022
İHRACAT
1 KM
İTHALAT
26 KM
TIR PARKI
3735 ARAÇ
AKARYAKIT
17.370 TL
Hamzabeyli (TR)
30.09.2022
İHRACAT
32 KM
İTHALAT
6 KM
TIR PARKI
0 ARAÇ
AKARYAKIT
17.360 TL
Ipsala (TR)
30.09.2022
İHRACAT
10 KM
İTHALAT
1 KM
TIR PARKI
0 ARAÇ
AKARYAKIT
17.370 TL
Gürbulak (TR)
30.09.2022
İHRACAT
3 KM
İTHALAT
0 KM
TIR PARKI
560 ARAÇ
AKARYAKIT
-0 TL
Habur (TR)
30.09.2022
İHRACAT
0 KM
İTHALAT
0 KM
TIR PARKI
2422 ARAÇ
Sarp (TR)
30.09.2022
İHRACAT
26 KM
İTHALAT
13 KM
TIR PARKI
0 ARAÇ
Maribor (SLO)
30.09.2022
İHRACAT
0 KM
İTHALAT
0 KM
TIR PARKI
0 ARAÇ
Kalotina (BG)
30.09.2022
İHRACAT
0 KM
İTHALAT
0 KM
TIR PARKI
0 ARAÇ
Batrovci (SRB)
30.09.2022
İHRACAT
0 KM
İTHALAT
0 KM
TIR PARKI
0 ARAÇ
BAŞKANIN MESAJI

Değerli Dostlarım

Türkiye, bölgedeki son gelişmeler karşısında atılan doğru adımların devam etmesi ile Avrupa-Asya ticaretinin en önemli transit ülkesi olacaktır. Ancak bunu hızlı şekilde sağlamamız gerekiyor aksi halde ayağımıza gelen bu tarihi fırsatı kaçırabiliriz. Pandemi, tedarik zinciri kopmaları ve Rusya-Ukrayna savaşı ile ülkemizin sunduğu avantajlar daha fazla görülmeye başlandı. Bu gelişmeler ülkemizi bir üretim ve tedarik merkezi yaparken aynı zamanda transit konumumuzun güçlenmesini de sağlıyor. Pandemi ve savaş durumu sona erdiğinde de ülkemizin transit avantajları ile fark yaratıyor olması gerekiyor. O kadar büyük avantajlar sunuyoruz ki sorunlar ortadan kalktığında da Türkiye transit taşımaların vazgeçilmez ülkesi olabilir.

Yapılan 183 milyar dolarlık ulaştırma altyapı yatırımı ile, Türkiye’nin çevre ekonomiler ve ulaştırma koridorları ile bağlantısını artıracak projeler hayata geçti. Ülkemizi transit taşımacılık alanında daha rekabetçi, daha az maliyetli ve daha hızlı hizmetlerin sunulduğu önemli bir lojistik merkeze çevirebilecek; İstanbul Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Tiflis-Kars Demiryolu Hattı, Marmaray Tüp Geçidi, Kanal İstanbul Projesi, Çanakkale 1915 Köprüsü hizmete açıldı. Türkiye’yi bölgesinin lojistik üssü olması için toplam 13,6 milyon ton kapasiteli 13 ayrı lojistik merkez işletmeye açıldı. Sivas-İzmir Kemalpaşa ve Rize İyidere lojistik merkezlerimizin yapımı hızla devam ediyor. Kayseri Boğazköprü, Tekirdağ (Çerkezköy) lojistik merkezlerimiz ihale aşamasında. Bilecik Lojistik merkezinin II. Etap çalışmaları tamamlandı. Mardin, Şırnak (Habur), İstanbul (Avrupa Yakası), İzmir (Çandarlı), Zonguldak (Filyos) lojistik merkezlerimiz de etüt proje ve planlamaları devam ediyor. Bu çalışmalarımız sonucunda; lojistik merkez sayısı 26’ya çıkacak.

Transit taşımacılığın gelişmesi için ulaştırma altyapılarına ek olarak, gümrük işlemlerinin de kolaylaşması şart. Gümrüklerde dijitalleşmenin sağlanması, sınır kapılarındaki sorunların çözülmesi bunun en önemli ayağı. Ulaştırma ve Ticaret Bakanlıklarımız, bu yönde önemli çalışmalar gerçekleştiriyor.  E-geçiş belgesi, elektronik ön rezervasyon sistemi gibi uygulamalar taşımalarda önemli rahatlık ve hız sağlayacak.

Ülkemizin transit ülke olması için sorunlardan arındırılmış bir taşımacılık ekosisteminin oluşturulması şart. Bu sistemin sağlıklı şekilde oluşturabilmesi için yurtiçinde önemli yatırımların yapıldığını ve projelerin hayata geçtiğini biraz önce söylemiştik. Önümüzdeki dönemde ulaştırma sektörüne yapılacak 190 milyar dolarlık yatırım yurtiçinde sorunsuz bir taşımacılık sisteminin tahsisini tam olarak sağlayacaktır. Ancak özellikle sınır kapılarımızda yaşadığımız sorunların komşu ülkelerle iş birliği içinde çözülmesi gerekiyor.

Ticaretimizin taşındığı güzergahlarda da nakliyecilerimizin karşısına çıkarılan transit engellerin paralel şekilde kaldırılması gerekiyor. AB ülkeleri üzerinden gerçekleşen transit taşımalarda kota, transit ücreti gibi ayrımcı kısıtlamalar, neticede Türkiye-AB ticaretini daraltıyor. AB ile ülkemiz arasında imzalanacak bir transit anlaşmasıyla bu sorunların  kalıcı olarak çözülmesi mümkün.

Azerbaycan gibi Türk nakliyecilerinin transit geçtiği ülkelere ödenen 500 dolara varan ücretlerin biran evvel kaldırılması gerekiyor.

Transit yükler geçeği koridorun; kısa, güvenli, az maliyetli ve güvenli olmasını ister. Türkiye yüklerin transit taşımalarında güvenli, kısa olması açısından rekabetçi özellikler sunabilen bir ülke. Maliyetlerin daha aşağı çekilmesi rekabetçiliği daha da yukarıya çıkaracaktır. Özellikle güçlü ve etkili karayolu taşımacılık sektörü ülkemizin transit taşımacılık hedefi için büyük bir güçtür. Karayolu taşımacılık sektörünün sunduğu zaman ve maliyet avantajını daha etkili şekilde kullanmamız için maliyet artırıcı uygulamalara son verilmesi gerekmektedir. Lojistik hizmet ihracatımız için koyduğumuz 20 milyar dolar hedefine ulaşmamız bu sayede mümkün olabilecektir

Saygı ve Sevgilerimle
Ağustos 2022


Ö. Çetin Nuhoğlu
UND Yönetim Kurulu Başkanı