MESAJ - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
BAŞKANIN MESAJI

Kalkınma Yolu Projesi için imzalar atıldı. Bu proje ile Irak, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Kuveyt ve Umman gibi Körfez ülkeleriyle yapacağımız ticaret artacak, ülkemizin transit konumu güçlenecektir. Bu koridor aynı zamanda Orta Koridor’a da güç verecektir.

Küresel ticarette alternatif güzergahların önemi yaşanan krizlerde bir kez daha görüldü. Güvenli taşıma koridorları küresel ekonomi için hayati öneme sahip. Bunun rakamlara yansıması da oldukça pozitif oldu. 2022 yılında, Orta Koridor transit hacimlerinde 2021 yılına göre yüzde 150 artış yaşanmıştı. Aralık 2022'den Ocak 2023'e kadar sadece bir ayda Hazar Havzası'ndaki konteyner cirosu 5,5 kat arttı. Ocak-Ağustos 2023 döneminde Orta Koridor boyunca Çin'den Avrupa'ya yük hacimleri 2022'nin aynı dönemine göre yüzde 84 artarak 1,6 milyon tonu aştı.

Dünya Bankası tarafından yapılan çalışmada, stratejik politikalar, hedefli yatırımlar ve iş birliği çabalarının, Orta Koridor'da ticaret hacmini üçe katlama ve taşıma sürelerini 2030'a kadar yarıya indirilmesi gücünü ortaya koyuyor. Bu küresel ticaretin daha güvenli, hızlı ve ucuz yollar arayışının sonucudur.

Türkiye’nin bu dönemde, Kalkınma Yolu Projesi için irade koyması ve yatırım yapması hakikaten çok mühimdir. Bunun sonuçlarını ilerde çok daha iyi anlayacağız. Sadece Irak ile olan ticaretimize baktığımızda bile bunu net olarak görebiliriz. Irak’a yapılan ihracatımız toplam ihracatımızın yüzde 5’ini oluşturuyor. Ticaret Bakanımız Ömer Bolat, Kalkınma Yolu Projesi devreye girdiğinde Irak’a ihracatımızın 20 milyar dolara ulaşacağını söyledi. Diğer ülkelerle bu saya katlanacaktır.

Hemen yukarısında Zengezur Koridoru olacak. Bu koridor tam olarak kullanılmaya başladığında Türki Cumhuriyetler ve Orta Asya’ya daha hızlı taşımalar yapacağız. Avrupa’dan bu bölgeye gerçekleştirilen ticarette ana hat Türkiye olacaktır.

Tüm bunlar şunu gösteriyor değerli dostlarım; yeni taşıma koridorlarının aktörü uluslararası karayolu taşımacılık sektörü olacaktır. Daha önce Avrupa’dan Orta Doğu’ya gemiyle taşıma yapan firmaların bu bölgeye karayolu taşımaları yaptığını görüyoruz. Bu sayede 40 gün süren taşımalar 9 günde gerçekleştiriliyor.

Kalkınma Yolu, Zengezur Koridor’u devreye girdiğinde Orta Koridor çok daha güç kazanacak, Avrupa-Asya arasında yapılan tüm taşımalar için Türkiye en iyi tercih olacaktır.

Saygılarımla

Şerafettin ARAS
UND Yönetim Kurulu Başkanı

Nisan 2024