MESAJ - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
Kapıkule (TR)
05.03.2021
İHRACAT
1 KM
İTHALAT
8 KM
AKARYAKIT
4.805 TL
Hamzabeyli (TR)
05.03.2021
İHRACAT
15 KM
İTHALAT
5 KM
AKARYAKIT
4.788 TL
Ipsala (TR)
05.03.2021
İHRACAT
0 KM
İTHALAT
0 KM
AKARYAKIT
4.805 TL
Gürbulak (TR)
05.03.2021
İHRACAT
1 KM
İTHALAT
0 KM
AKARYAKIT
-0 TL
Habur (TR)
05.03.2021
İHRACAT
0 KM
İTHALAT
0 KM
Sarp (TR)
05.03.2021
İHRACAT
10 KM
İTHALAT
12 KM
Maribor (SLO)
05.03.2021
İHRACAT
0 KM
İTHALAT
0 KM
Kalotina (BG)
05.03.2021
İHRACAT
2 KM
İTHALAT
2 KM
Batrovci (SRB)
05.03.2021
İHRACAT
4 KM
İTHALAT
1 KM
BAŞKANIN MESAJI
Değerli Dostlarım

Pandemi ile birlikte başlayan üretim ve tedarik zincirindeki yeni arayışta alternatifin adı Türkiye, modeli lojistik olacak. Ancak bunun için uygun ortamın hazırlanması ve lojistik avantajların kullanılabilir olması gerekiyor. Türkiye’nin lojistik sektöründeki en büyük avantajlarından biri de güçlü bir karayolu sektörüne sahip olması. Ülkemiz ticaretinin yüzde 38’i karayolu sektörü eliyle yapılıyor. Sektörün sunduğu fırsatlar pandemi ile birlikte daha fazla öne çıkmaya başladı. Hızlı ve etkin dağıtım gücüne sahip olması nedeniyle birçok sektör, kırılan tedarik zinciri ile birlikte karayolu taşımacılığını kullanmaya başladı.

Batı ile Doğu arasındaki ticarette karayolu taşımacılığı önümüzdeki dönemde daha etkin olacak. Sektörümüz açılacak olan Nahçıvan koridoru ile birlikte yeni bir alternatife kavuşacak. Bu hat Avrupa ve Türk Cumhuriyetleri arasındaki ticarette kullanılabileceği gibi Uzak Asya’ya yapılan taşımalarda da önemli bir görev üstlenecek. Her şeyden önemlisi her alternatif ülkemizi bir lojistik merkez olma hedefine yaklaştırıyor. Bunlardan biri de kuzey-güney taşımalarını hızlandıracak ve maliyeti düşürecek Kahramanmaraş-Göksun arasındaki Edebiyat yolunun açılması oldu. Yolun açılışında Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Adil Karaismailoğlu, “Projelerimizle, dünya ticaretinden giderek daha fazla pay alarak Yeni İpek Yolu'nun kalbi olacak bir Türkiye'nin altyapısını oluşturuyoruz” dedi ve ekledi: "Kuzey-güney ve doğu-batı hattında bir lojistik koridor haline gelmekteyiz. Hedefimiz bu akışı kesintisiz hale getiren ulaşım çözümlerimizle bölgemizin lojistik süper gücü olmak” dedi. Canı gönülden destekliyor, bu tür projelerin ülkemize güç katacağına inanıyoruz. Güçlü Türkiye’nin yolu güçlü lojistikten geçiyor diyoruz. Tabi burada şunu belirtmekte fayda var. Altyapı çok önemlidir ama tek başına yeterli değildir. Bu yolların kullanılmasını sağlayacak avantajların ortaya çıkarılması gerekiyor. Sadece ülkemiz üzerinden geçen bir transit hat olarak kullanılmaması, ülkeye giren ürünlerin burada kalması, işlenmesi, değer görmesini sağlayacak çözümlerin de üretilmesi şart.

Karayolu taşımacılık sektörümüz, bu tablo içerisinde bütün ağı birbirine bağlayan, güçlendiren tek mod olarak öne çıkıyor. Bütün modların kalbini oluşturan bu sektörün, uluslararası rekabette güçlü olması ülkemiz geleceği için fazlasıyla önemli bir konu. Sektör firmalarımız son yıllarda finansal olarak zorluk çekiyor ve yatırım yapmakta zorlanıyor. Yabancıların da ülkemiz taşımalarından daha fazla pay almaya başlamasıyla da firmalarımız rekabette bir hayli zorlanıyor.  Yılın ilk 10 ayında, ülkemizden 1 milyon 288 bin 697 ihracat taşıması gerçekleştirildi. Bu taşımaların 992 bin 653’ünü Türk araçları, 296 bin 44’ünü ise yabancı plakalı araçlar yaptı. Özetle her 4 ihraç taşımasından biri yabancı araçlar tarafından yapıldı. Bu dönemde Türk plakalı araçlar 71 bin 223 adet sefer kaybı yaşadı.  Geçen yıl ilk 10 ay’da Türk araçları 1 milyon 63 bin 876 adet ihracat taşıması gerçekleştirmişti.

Ekim ayında yabancı plakalı araçlar taşımalarını dikkat çekici oranda artırdı ve bu durum ülkemiz nakliyecileri üzerinde büyük bir baskı oluşturmaya başladı. Sadece tek bir bölgede değil tüm bölgelere yapılan taşımalarda yabancıların payları artıyor. Bunu anlık ve dönemsel bir durum olarak değerlendirmemek gerekiyor. Lojistik sektörü artık büyük bir endüstri ve ülkeler bu sektörü güçlendirerek diğer tüm alanlarda rekabet avantajı elde etmek istiyorlar. Onun için kendi ülkelerinin lojistik güçlerine her zamankinden daha fazla önem veriyorlar. Kapılara göre yabancı paylarına bakarsak bunu daha iyi anlarız. Ekim ayında Yabancı plakalı araçlar, batı kara kapılarından yaptıkları taşımaları yüzde 12 artırırken, Türk araçlarının yaptığı taşımalar yüzde 8 ile sınırlı kaldı. Doğu kapılarında ise Türk araçlarının taşıma sayısı yüzde 18 düşerken yabancı plakalı araçların taşımaları yüzde 2 arttı. Güney kapılarımızda da Ro-Ro çıkışlarında önemli azalmalar olduğu göze çarpıyor. Bu bilgileri iyi analiz etmek gerekiyor. Ülkemizin lojistik rekabetçiliğini artırmazsak, ayağımıza kadar gelmiş büyük bir fırsatı kaçırmış olacağız. Bu tabloyu en kısa sürede tersine çevirmek zorundayız. 

Saygı ve Sevgilerimle


Ö. Çetin Nuhoğlu
UND Yönetim Kurulu Başkanı

Aralık 2020