Ticari Taşıtların Yol Kenarı Teknik Kontrolleri TAIEX Çalıştayına Katılım Yoğundu - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
  • ANASAYFA
  • /UND'DEN HABERLER
  • /TİCARİ TAŞITLARIN YOL KENARI TEKNİK KONTROLLERİ TAIEX ÇALIŞTAYINA KATILIM YOĞUNDU
TİCARİ TAŞITLARIN YOL KENARI TEKNİK KONTROLLERİ TAIEX ÇALIŞTAYINA KATILIM YOĞUNDU
A+A-
Ticari Taşıtların Yol Kenarı Teknik Kontrolleri TAIEX Çalıştayına Katılım Yoğundu

Ticari Taşıtların Yol Kenarında Teknik Kontrolleri Çalıştayı 20-22 Eylül tarihlerinde Ankara’da gerçekleştirildi.

Çalıştayda, İspanya’dan uzmanlar karayolu taşıma araçlarının kontrollerinin uygulanması, ilgili AB yönetmeliği ve yetkili kuruluşlarca ticari taşıtların yola elverişlilik için yol kenarı kontrol prosedürleri üzerine tecrübelerini ve uzman görüşlerini paylaştılar.

Çalıştayın açılış konuşmalarını yapan Genel Müdür Yardımcısı Sn. Murat Korçak, Emniyet Müdürü Sn. Ayhan Saraç ve Mühendis Sn. Erkan Çölkuşu özellikle yaşanan ölümlü trafik kazalarına ve bu kazalara karışan kamyon, çekici ve otobüs (ağır vasıta) cinsi araçların oranı üzerine vurgu yaptılar.

Konuşmalarının devamlarında; çok sayıda vatandaşımızın hayatını kaybettiği Adana ve Mardin de yaşanan trafik kazalarında; kazaya karışan araçların fenni muayenelerinin olduğu fakat teknik olarak eksiklikleri olup olmadığının araştırıldığı ifade edildi. Ölümlü trafik kazalarında ağır vasıta kategorisinde otobüs ve minibüslerin %2,88, kamyon ve çekicilerin de %1.77 kazaya karışma oranlarına sahip oldukları bilgisi paylaşıldı. Hafif ticari araçların, otomobillerin ve motosikletlerin (son zamanlarda martı, bisiklet ve elektrikli mobiletler gibi araçların da) çok sayıda kazaya karıştıkları ve ölümle sonuçlanan kaza oranlarında artış gözlenmekle beraber, bu araçların sayı olarak fazla oluşu ve çarpışma ve yaralanma oranlarında yüksek olduğu bilgisi paylaşıldı.

Ağır vasıta araçlarından % 47,2’si İlk Muayenede Ağır Kusurdan Kalıyor.

Periyodik muayeneden kalma sebeplerinde ilk 2 sırayı; %32 fren tertibatı ve %27 aydınlatma sistemi alırken devamında ön takım (yürüyen aksam) ve lastik patlaması gibi sebepler geldiği belirtildi.

Çalıştayda İspanya’dan gelen uzmanlar önemli bilgilendirmelerde bulundu

  • İspanya da şoför yaş kısıtlaması bulunmadığı, sağlık kontrollerinin 50 yaşından sonra daha sık yapıldığı,

Yol kenarı denetimlerinin yerli-yabancı tüm araçlara ayrım yapılmaksızın uygulandığı ve cezayı ödemeden yola devam izni verilmediği, trafik güvenliğini tehlikeye sokacak ağır bir kusur tespit edildiyse aracın tamir için servise zorunlu olarak getirildiği, İspanya da yılda 12.000 ila 15.000 arası yol kenarı denetim yapıldığı, denetimlerin toplam maliyetinin İspanya ya 350-400 bin Euro olduğu, araç yaşlarının arttıkça muayeneden kalma oranlarının da arttığı, kazalarda, aşırı yorgunluk, araçların teknik (fren-aydınlatma-ön düzen) yetersizlikleri gibi sebeplerin her 2 ülkede de öne çıktığı, İspanya da 16 ayrı özerk bölge bulunduğunu ve bu bölgelerde yapılan her türlü denetimin Ortak Bir Veri Sisteminde toplandığı, araçların tescil edildiği ilk günden bugüne tüm verilerinin yazıldığı ve takip edildiği, İspanya da tespit edilen kusurların giderilmesi için en fazla 2 ay süre verildiği, bu süre zarfında trafiğe çıkılamadığı, verilen süre zarfında eksiklikler giderilmediği takdirde gerekli uyarı yapılır.. uyarı dikkate alınmadığı durumlarda araç trafikten tamamen ihraç edildiği ve hurdaya çıkartıldığı,

  • Yol kenarı denetimlerinin sabah 07:30 ila 13:30 arası (6 saatlik süreçte), öğleden sonra da; 14:30 ila 20:30 saatleri arasında yapıldığı,

Yol kenarı denetim ücretlerinin İspanya da 80 €, Ada’da 90 € olduğu, yol kenarı denetimleri araç başına ortalama 30 dakika sürdüğü, yapılan kontrollerin temel amacının “Adil Olmayan Rekabetin Önüne Geçmek” ve “Can Güvenliği” olduğu, 2-3 ay önce yol kenarı testine tabi tutulan aracın durdurulması halinde tekrar test yapılmadan yoluna devam ettiğini, araç İspanya plakalı ise kusur oranına göre tam muayeneye yönlendirilebileceğini, araç sayısının % 5 oranında test edilmesi hedeflerinin olduğu ve bu hedefin gerçekleştirildiğini, ağır vasıta araçlarının % 30-32 sinin ilk muayeneden geçemediğini, ağır yük taşıyan araçların ortalama yaşlarının 16-17 olduğunu,

  • İspanya da yol kenarı denetimlerini 12-13 ayrı kurumun gerçekleştirdiği ve TÜV de bu kurumlar içinde olduğunu, pazar payının da %14 olduğu,

Firmaların ve araç sahiplerinin yapılan kontrollerde hata ve eksikliklerine göre karnesinin (sicilinin) oluşturulduğunu ve risk değerlendirilme kriterlerinde bu verilerin önemli katkı sağladığını, henüz yeterli veriye sahip olduklarını söyleyemeyeceklerini ifade etmişlerdir.

Ticari Taşıtların Yol Kenarında Teknik Kontrolleri Çalıştayına İspanya’dan ve Türkiye’den yoğun katılım vardı.

Çalıştaya, Mrs Ana I. Blanco Bergareche Trafikten Sorumlu Trafik Genel Müdür Yardımcısı-İspanya, Mrs. Susana Gómez Garrido Taşıtlardan Sorumlu Trafik Genel Müdür Yardımcısı-İspanya, Mr. Juan José Arriola Ballesteros Bölge Başkanı Trafik Genel Müdürlüğü-İspanya, Sn. Murat KORÇAK Genel Müdür Yardımcısı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Sn. Haydar Ufuk KALE Genel Müdür Yardımcısı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Sn. Cemalettin DOĞMUŞ Daire Başkanı, Sn. Hasan BOZ Daire Başkanı, Sn. Ayhan SARAÇ, 2. Sınıf Emniyet Müdürü- İçişleri Bakanlığı, Sn. Erkan ÇÖLKUŞU-Mühendis, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığına bağlı 13 ayrı Bölge Denetleme Şube Müdürü, Emniyet Genel Müdürlüğünden çok sayıda Trafik Polisi, TOBB’den Takograf Konularından Sorumlu Uzmanlar, Jandarma Genel Komutanlığına bağlı çok sayıda trafik denetim görevlisi, TÜVTÜRK Ankara Direktörü, Çevre ve Şehircilik Bakanlığından 2 uzman, Türkiye Şoförler Odası Federasyonundan bir uzman, UTİKAT Yönetim Kurulu Üyesi İsmail Tekin (Enco İstanbul), Uluslararası Takografçılar Derneği Başkanı Mahmut Perçin, Başkan Yardımcısı Cihad Metin Baltacı ve UND olarak Derneğimizi temsilen Eğitimlerden Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Muammer Ünlü ile Uzman Muhammet Külal Holoğlu katılım sağladı.