Karadeniz’de Deniz Otoyolları: UND ve HİB, Köstence’de Türkiye’nin Stratejik Lojistik Vizyonunu Gündeme Taşıdı - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
  • ANASAYFA
  • /UND'DEN HABERLER
  • /KARADENİZ’DE DENİZ OTOYOLLARI: UND VE HİB, KÖSTENCE’DE TÜRKİYE’NİN STRATEJİK LOJİSTİK VİZYONUNU GÜNDEME TAŞIDI
KARADENİZ’DE DENİZ OTOYOLLARI: UND VE HİB, KÖSTENCE’DE TÜRKİYE’NİN STRATEJİK LOJİSTİK VİZYONUNU GÜNDEME TAŞIDI
A+A-

10 Temmuz 2025 tarihinde Romanya'nın önemli liman kenti Köstence’de düzenlenen “Linking Türkiye by Danube” etkinliği, Türkiye ile Avrupa arasındaki taşımacılıkta, karayolu, deniz ve nehir yollarının rolünü tartışmak üzere önemli kurumları ve karar vericileri bir araya getirdi. Etkinlikte, Türkiye’nin bölgesel lojistik merkezi olma vizyonu, Karadeniz üzerinden Romanya’ya uzanan hatlar üzerinden taşımacılık bağlantıları gibi başlıklar ele alındı.

Türkiye’den Hizmet İhracatçıları Birliği (HİB) Yönetim Kurulu Üyesi ve UND Başkan Yardımcısı Murat BAYKARA ile UND İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Kadir ÇİRKİN’in ve HİB Genel Sekreteri Fatih ÖZER’in katıldığı etkinlikte, Karayolları, Karasu–Köstence Ro-Ro hattı ve Tuna Nehri üzerinden geliştirilecek taşımacılık çözümleri, Avrupa ile Türkiye arasında sürdürülebilir lojistik entegrasyonları değerlendirildi.

Etkinlikte ayrıca– Türkiye Cumhuriyeti Bükreş Büyükelçisi; Özgür Kıvanç ALTAN, Türkiye Cumhuriyeti Köstence Başkonsolosu, Ozan Çakır, Türkiye Cumhuriyeti Köstence Ticaret Müşaviri; Aygün ESKİ, Avrupa Komisyonu Avrupa Denizcilik Alanı Koordinatörü Gesine MEISSNER katıldı. Bu katılım, Karadeniz üzerinden kurulacak yeni lojistik hatların hem bölgesel hem de uluslararası düzeyde taşıdığı stratejik önemi bir kez daha ortaya koydu.

Türk taşımacılık sektörünün hizmet ihracatındaki kilit rolüne vurgu yapılan oturumlarda, Türkiye’nin doğu ile batı arasında stratejik bir konuma sahip, güvenilir bir lojistik ülkesi olduğu belirtildi. Türkiye'nin sahip olduğu yüksek kaliteli taşımacılık hizmeti kapasitesinin Avrupa pazarlarında çok daha etkin biçimde değerlendirilmesi gerektiği ifade edildi.

Bu bağlamda, Karasu–Köstence hattı gibi Ro-Ro bağlantılarının, Türkiye’nin Avrupa’ya açılan stratejik lojistik koridorları arasında özel bir yer tuttuğu vurgulandı. Türk taşımacılık firmalarının sunduğu hizmet kalitesi, hız ve kapasitenin Avrupa Birliği ülkelerinde giderek daha fazla öne çıktığına dikkat çekilirken, bu yapının uzun vadeli, düzenli ve sürdürülebilir bir sistemle işletilmesinin kritik öneme sahip olduğu dile getirildi.

Türkiye üzerinden geçen tüm lojistik güzergâhlar desteklenmeye devam edecek; bu güzergâhların sürdürülebilir, rekabetçi ve etkin şekilde işletilmesi için kamu ve özel sektör iş birliği güçlendirilecektir. Özellikle Ro-Ro hatlarının, Türkiye’nin Avrupa ile entegrasyonunda kritik rol oynaması beklenmektedir.

Etkinlikte, sektörü doğrudan etkileyen geçiş belgesi kotaları ve sürücü vizeleri konusundaki yapısal engeller de gündeme taşındı. Türkiye’nin AB'nin beşinci büyük ticaret ortağı olmasına rağmen, taşımacılarının hâlâ kota ve vize gibi kısıtlamalarla karşı karşıya kalmasının sürdürülebilir bir ticaret ortamı ile bağdaşmadığı dile getirildi. Mevcut kısıtlamaların yalnızca Türkiye taşımacılık sektörü için değil, aynı zamanda Avrupa’nın tedarik zinciri güvenliği için de risk oluşturduğu vurgulandı.

Türkiye’nin, Orta Koridor’un ana taşıyıcısı olarak stratejik bir lojistik merkez konumunda yer aldığı ve bu pozisyonun hem ticari hem de jeopolitik düzeyde daha güçlü iş birlikleriyle pekiştirilmesi gerektiği vurgulandı. Bu kapsamda, Avrupa’dan Karadeniz limanlarına ulaşan yüklerin Türkiye limanlarıyla entegre edilerek Orta Asya, Orta Doğu ve Çin’e kadar ulaştırılması, hem Doğu Avrupa’nın lojistik potansiyelini harekete geçirecek hem de Avrupa’nın doğu sınırlarında alternatif ve güvenilir tedarik yollarını güçlendirecek önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.

Etkinlik, uluslararası kamu ve özel sektör temsilcilerinin geniş katılımıyla gerçekleşti

Mr. Hıdır İlyas KARABIYIK – T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Uzmanı

Mr. Ionut Christian SAVOIU – Romanya Ulaştırma Bakanlığı Devlet Sekreteri

Mr. Mihai TEODORESCU – Köstence Limanı Genel Müdürü

Mr. Daniel GIRLEANU – Sea Container Services CEO’su

Mr. Marian DRAGOI – DP World Köstence Genel Müdürü

Mr. Herfried LEITNER – Pro Danube International Başkanı