UND’NİN “LOJİSTİK ALTYAPISININ GELİŞMESİ: FİZİKSEL, YASAL VE MALİ ENGELLER” SEMİNERİNDE LOJİSTİK EĞİTİM-ÖĞRETİMİNDEN BEKLENTİLER TARTIŞILDI

Derneğimizin 41. Kuruluş Yıldönümü etkinlikleri kapsamında 7 Ekim 2015 Çarşamba günü İstanbul, Elit World Prestige Otel’de gerçekleştirilen “Lojistik Altyapısının Gelişmesi: Fiziksel, Yasal ve Mali Engeller” konulu bir seminer gerçekleştirildi.
Lojistik sektörünün güncel meseleleri hakkında verimli bir fikir alışverişine sahne olan etkinliğin 2 paneli, GAMA Holding Yönetim Kurulu Başdanışmanı, Türkiye Ulaştırma Bakanlığı eski Müsteşarı Sn. Süreyya Yücel Özden yönetiminde gerçekleşirken; ilk panelist İstanbul Teknik Üniversitesi’nden Prof. Yücel Candemir oldu. Yücel Candemir, ulaştırma sektörü politikalarında kurumsal altyapıların önemine değinirken; dünyanın gelişmiş ülkelerinde ulaştırma ve lojistik alanında araştırmaya verilen önemi örneklerle açıkladı.
Konferansın yurtdışından katılan önemli konukları arasında Lizbon Üniversitesi’nin en büyük mühendislik okullarından biri olan Instituto Superior Técnico’dan Dr. Rosario Macario tarafından “Yeni Karayolu Kalite Sözleşmesi Kurallarının Türk Ulaştırma Sistemine Etkileri” konulu bir sunum gerçekleştirildi. Yeni Kalite Şartının gerektirdiği zorunluluklar konusunda Türkiye’deki mevcut ulaştırma mevzuatı ile kıyaslamalar yapan Dr. Macario, “sürücü belgeleri” ve “sürüş ve dinlenme kurallarına uyma” konularının Türk taşımacılık sektörünün henüz uyum sağlamadığı ve zorlanabileceği alanlar olduğunu belirtti.
Konferansa Almanya’da lojistik alanında da önemli araştırmalara imza atan Karlsruhe Üniversitesi Teknoloji Enstitüsü’nden (Karlsruhe Institut für Technologie) katılan Dr. Werner Rothengatter ise Avrupa Birliği’nin Tek Pazarın entegrasyonu için hayata geçirmeye çalıştığı “Connecting Europe” adlı ulaşım altyapıları destekleme programı ve AB’nin Trans-Avrupa Ulaşım Ağlarının komşu ülkelerle birleşebileceği potansiyel koridorları anlatırken; Türkiye’nin bu koridor projelerine dahil olması ve Batı Avrupalı üretim firmalarının kendine orta mesafede bulunan avantajlı yatırım olanaklarından faydalanmak için adres arayışlarına yanıt vermesi gerektiğinin altını çizdi. AB’nin 13 milyar Euro’luk yeni ulaşım altyapısı programının 9 milyar Euro’sunun tahsis edildiği demiryolu projelerinin karayolu karşısında tercih edilirliğinin artmasının önündeki engelleri sıralayan Rothengatter, Ruhr-Trieste-İstanbul veya Çeşme hattında olası demiryolu yük hatlarında bir uçtan bir uca 9 farklı elektrik sistemi, 16 farklı sinyalizasyon sisteminin bir arada işlemesi gerektiğine ve aynı hat üzerinde Bulgaristan gibi ülkelerde tren hızının saatte 20 km’ye kadar düştüğüne dikkat çekti.
İstanbul Teknik Üniversitesi’nden Dr. Dilay Çelebi’nin ““Ticarete Entelektüel kapasite engelleri: engellere karşı bir yol haritası” sunumuyla sona eren 1. Panelde Dr. Çelebi, UND’nin de destek verdiği WCTRS-DL : Dünya Ulaştırma Araştırmaları Konferansı Derneği ve İTÜ organizasyonunda hayata geçirilecek olan ve “ulaştırma ve lojistik alanında gerçek zamanlı uzaktan eğitim veren ilk yüksek lisans programı”nı katılımcılara tanıttı.
Lojistik sektöründe yaşanan nitelikli işgücü sıkıntısının ve lojistik alanındaki yüksek öğrenimin araştırma ve sektörün ihtiyaçlarını karşılamasına yönelik beklentilerin tartışıldığı 2. Panel oturumunun konuğu ise İngiltere’deki Oxford Üniversitesi, Ulaştırma Çalışmaları Bölümü Öğretim Görevlisi Dr. Nihan Akyelken oldu. Dr. Akyelken, İngiltere’de “ulaştırma, altyapı ve hareketlilik konularında yüksek öğretim” hakkında bilgiler verdi. Tartışma bölümünde söz alan UND Genel Sekreteri Nagihan Soylu sektör firmalarının yoğun küresel rekabet ile mücadele konusunda yaşadığı sıkıntıları ve eğitim alanında bu sorunlara çözüm beklendiğini anlatırken; UND Yönetim Kurulu Danışmanı Ertuğrul Tarhan da UND’nin lojistik eğitiminin gelişimine yaptığı katkıları aktardı. UND Yönetim Kurulu AB Danışmanı Can Baydarol ise, Avrupa Komisyonu tarafından yaptırılan “Türkiye-AB Karayolu Yük Taşımacılığı Etki Analizi” hakkında katılımcılara bilgi vererek, AB ve Türkiye ekonomilerinin geleceğinde özellikle “transit taşımaların kota vb. engellerden arındırılmasının önemine” dikkat çekti.
Seminerin kapanış konuşmasını yapan UND Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, “Türkiye’de çok yeni bir kavram olan lojistik alanında gelişmelerin çok hızlı kararlarla, çok hızlı bir şekilde kaydedildiğini anlatarak, taşıma mevzuatının yürürlüğe girmesinin 10. Yılında yapılan etki analizi sonucunda sektörün, ekonominin bütünü için sağlayabileceği katma değerin ikinci planda kaldığından yakındı. Sektörün ülke performansındaki önemli ve yerinin iyi kavranması gerektiğini belirterek uzun vadeli planlamanın önemine dikkat çeken Nuhoğlu, 2014 yılında açıklanan 10. Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda ilk kez lojistiğin 25 öncelikli sektör arasında tanımlanmasının memnuniyet verici olduğunu söyledi. Taşımacılıktan Lojistiğe Dönüşüm Eylem Planı kapsamında lojistik sektöründe 2018’e kadar uygulamaya konacak 6 bileşen ve 80’in üzerindeki eylem arasında yer alan “Ulaşım Master Planı” ve “Lojistik Koordinasyon Kurulu” hedeflerinin sektörün ihtiyacı olan üniversite-sektör işbirliklerinin önünü açacağını vurgulayan UND Başkanı, lojistik eğitim-öğretimine UND tarafından verilen desteğin bundan böyle “lojistik araştırmacıların yetiştirilmesi”ne yoğunlaşarak artacağını bildirdi.











