UND, Habur'a Alternatif Kapı İstiyor (Tevfik Güngör - Dünya) - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
  • ANASAYFA
  • /ÖNEMLİ DUYURULAR
  • /UND, HABUR'A ALTERNATİF KAPI İSTİYOR (TEVFİK GÜNGÖR - DÜNYA)
UND, HABUR'A ALTERNATİF KAPI İSTİYOR (TEVFİK GÜNGÖR - DÜNYA)
A+A-
Tevfik GÜNGÖR

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Habur’dan Irak’a giriş çıkış trafiğinin yoğunlaşması nedeniyle Habur’un yükünü alacak ikinci bir sınır kapısı açılmasının zorunluluğuna işaret ediyor.  UND tarafından bu konuda yapılan açıklamada verilen bilgilere göre, 2013 yılında Irak’a yönelik ihracatımız yüzde 10’a yakın bir artışla 11 milyar dolara ulaştı. Ortadoğu Bölgesi’ne yönelik ihracatımız 32 milyar doları geçti. Toplam ihracatımızın yüzde 25’i bu bölgeye yapılıyor. 

Halen aktif hizmet vermekte olan “Güney Sınır Kapılarımızdan” (Habur, Cilvegözü, Öncüpınar) gerçekleştirilen  karayolu ihracat taşımaları 2012’den 2013’e yüzde  7 artarak yılda 224.704 sefere ulaşırken; sadece Habur üzerinden gerçekleştirilen toplam ihraç taşımaları (sadece ihraç taşımaları) 685 bin 780 oldu.

Dünyanın en işlek kara sınır kapısı olan Meksika-ABD arasında yer alan El Paso–Juárez sınır kapısında yıllık işlem hacmi ortalama 700 bin araçken, Habur dahil olmak üzere, temel pazarlarımızdan Ortadoğu bölgesine açılan güney sınır kapılarımızdan, araçlarla gerçekleşen toplam çıkışlar son 6 yılda yüzde 209 artışla 742 bin 915 araca ulaştı. Irak’a İhraç Taşımalar Son 6 Yılda 2 Katına Çıktı. 2008 yılında 256 bin 296  ihracat taşıması yapılan Irak’a, Türk araçlarıyla 2013 sonunda 597 bin 546 ihracat taşıması gerçekleştirdi.

Bu artışta, Suriye’ye ve Suriye üzerinden taşıma yapmanın Türk nakliyeciler için, yaşanan çatışmaların yoğunluğu ve sürmesinden kaynaklanan güvenlik kaygıları ve sıkıntılar nedeniyle Habur’a kaymasının da payı oldu.  Irak taşımalarının, tüm ihracat taşımalarındaki payı yüzde 50 dolayına ulaştı.

UND’nin açıklamalarına göre, “Suriye’de süregelen savaş durumu kötüleşmekte; buna karşın İskenderun’dan Mısır’a; Taşucu’ndan Lübnan’a ihraç yüklü araçlarımızı taşıyan Ro-Ro hatlarının kapasiteleri yetersiz kalmakta; Mısır ve Lübnan tarafındaki liman ve diğer şartlar ise zaman zaman bu alternatifi de sınırlandırmaktadır.”

UND tarafından yapılan değerlendirmede, “Önümüzdeki 10 yıl içinde 500 milyar dolara ulaşmasını hedeflediğimiz toplam ihracatımızın yaklaşık 100 milyar dolarlık bölümünün bu bölgeden geçeceği; bir başka deyişle, bugün bölgedeki tüm sınır kapılarımızdan günlük ortalama 200-300 araçlık olan işlem yoğunluğunun on yıl içinde günde 600-700 araca çıkacağı (Habur için bugün günlük 1.800-2.000 araç iken, on yıl içinde en az 3 kat artacağı)  öngörülürken; bu bölgede ticarete hizmet sunabilecek en az 2 yeni sınır kapısına olan ihtiyaç açıkça ortadadır” deniliyor. UND açıklamasında, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın gündeminde olan 2 kara sınır kapısından “Ovaköy-Karavala” ve “Aktepe-Bacuka” Kara Sınır Kapılarının bir an evvel işler hale getirilmesinin yararına işaret ediliyor.

1-409.jpg