Bilindiği üzere 28 Şubat 2025 tarihi itibarıyla AB üye ülkeleri için uluslararası taşımacılık yapan araçların ikinci nesil akıllı takograf (G2V2) ile donatılması zorunlu hale getirilmiş idi.
Diğer taraftan, AETR Sözleşmesi uluslararası bir sözleşme olup sözleşmeye taraf olan ülkeler arasındaki uluslararası karayolu taşımacılığı ile ilgili hususları içermektedir ve ülkemiz söz konusu sözleşmeye taraf olan ülkeler arasında yer almaktadır. Mevcut durumda, ikinci nesil dijital takograf kullanımı AETR üyesi ülkelerde zorunlu değildir. Ancak, özellikle son bir yıl içerisinde AB ülkelerinde denetim gerçekleştiren görevlilerin, 15 Haziran 2019 tarihinden sonra tescil edilen Türk plakalı araçlarda ikinci nesil dijital takograf olmaması nedeniyle cezai müeyyide uyguladığı bilgisi Derneğimize iletilmektedir.
Uygulanan cezai müeyyideler AETR Sözleşmesi’ne aykırılık teşkil etmekte olup en son Romanya tarafından üye firmamıza uygulanan cezaya ilişkin bu cezaların önüne geçilebilmesi yönünde Derneğimiz tarafından Avrupa Komisyonu Ulaştırma Genel Müdürlüğü’ne (European Commission DG MOVE) resmi girişimlerde bulunulmuştur.
Avrupa Komisyonu tarafından Derneğimize iletilen cevaba istinaden;
Araçları akıllı takograf ile donatma yükümlülüğü 165/2014 (2) sayılı Tüzüğün (AB) 3(4) ve 3(4a) maddelerinde yer almaktadır ve Avrupa Birliği'nde kayıtlı araçlar için geçerlidir. Türkiye'de kayıtlı araçlar, takografın takılması ve kullanılmasına ilişkin kurallar söz konusu olduğunda, uluslararası karayolu taşımacılığı yapan araçların sürücülerinin çalışmasına ilişkin Avrupa anlaşmasına (“AETR”) tabidir. Komisyon, AB Üye Devletlerine bu hükümleri hatırlatmıştır ve önümüzdeki aylarda bu konuyla ilgili daha fazla rehberlik/bilgilendirme yapılabileceği ve Komisyon web sitesinde bir yayınlamanın söz konusu olabileceğini belirtmiştir.
Avrupa Komisyonu, göndermiş olduğumuz para cezasıyla ilgili olarak Romanya makamlarıyla temasa geçmiş ve Romanya makamları, uygulama yöntemlerinin yukarıda belirtilenlerle uyumlu olduğunu ve AB dışında kayıtlı araçların yenilenmemesi nedeniyle uygulanan cezaların, uygulayıcıların bireysel ve münferit hatalarından kaynaklandığını teyit etmişlerdir. Genel bir ilke çerçevesinde, firmalar polis ceza raporunun 6. maddesi uyarınca Romanya'da para cezasına itiraz edebilecektir. Romanya makamları ayrıca, gelecekte bu tür hataların tekrarlanmamasını sağlamak amacıyla, takografın yenilenmesi ile ilgili olarak uygulayıcılarına daha fazla bilgi sağlanacağı konusunda Komisyon'u bilgilendirmiştir.
Önemli: Ülkemizin de taraf olduğu AETR sözleşmesine aykırı olan; araçlarda ikinci nesil dijital takograf takılı olması gerekçesi ve/veya geriye dönük 28 günden fazla veri talep edilmesi gibi ihlallerle karşı karşıya kalınması halinde itiraz edilmesi ve Derneğimize bilgi verilmesi önem arz etmektedir.
Üyelerimize önemle duyurulur.