Ticaret Bakanlığımızca İletilen Rusya Gümrük Kontrollerinde Yaşanan Sıkıntı Bildirimi Hususunda - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
  • ANASAYFA
  • /ÖNEMLİ DUYURULAR
  • /TİCARET BAKANLIĞIMIZCA İLETİLEN RUSYA GÜMRÜK KONTROLLERİNDE YAŞANAN SIKINTI BİLDİRİMİ HUSUSUNDA
TİCARET BAKANLIĞIMIZCA İLETİLEN RUSYA GÜMRÜK KONTROLLERİNDE YAŞANAN SIKINTI BİLDİRİMİ HUSUSUNDA
A+A-
Ticaret Bakanlığımızca İletilen Rusya Gümrük Kontrollerinde Yaşanan Sıkıntı Bildirimi Hususunda

Sayın Üyelerimiz,

Rusya Federasyonu Federal Gümrük Servisi (RSFGS) tarafından Bakanlığımıza iletilen yazıda, Kuzey Kafkasya bölgesi sınır kontrol noktalarında Türk taşıyıcılarından kaynaklanan bazı usulsüz ve uygulamaya engel teşkil eden hususlar tespit edildiği bildirilmiştir.

Yazıda öne çıkan başlıklar ve üyelerimizin dikkatine sunulan tedbirler aşağıda özetlenmiştir.

RSFGS tarafından bildirilen tespitler

  • Elektronik ön bilgi zorunluluğu: Taşınan eşyanın Avrasya Ekonomik Birliği (AEB) gümrük bölgesine varışından önce ve sonra, elektronik belge şeklindeki ön bilginin gümrük idarelerine sunulması gerektiği vurgulanmıştır.
  • Ön bilgi eksikliği: Türk taşıyıcılarının taşımış olduğu ve daha sonra transit işlem kapsamına alınması planlanan eşya ve taşıtların yaklaşık %30’unun ön bilgi olmadan (özellikle TIR karnesiyle gerçekleştirilen sevkiyatlarda) veya varışta benzersiz tanımlama numarası (unique identifier) ya da elektronik transit beyannamesi olmaksızın sınır kontrol noktalarına ulaştığı tespit edilmiştir.
  • Ön bilgi/ID zamanında sunulmaması: Ön bilginin olmaması veya zamanında iletilmemesi, sınır kontrol noktalarında sistemlerin etkin uygulanmasını olumsuz etkileyerek geçiş kapasitesini düşürmektedir.
  • CMR kayıtlarının uygunsuz kullanımı: Üçüncü ülkelere/ülkelerden yapılan taşımacılığın ikili taşımacılık gibi gösterildiği; taşıyıcılar tarafından CMR belgesinin “Mal boşaltma yeri” sütununa, faturalar/ambalaj listeleri vb. ile uyumlu olmayan ve CMR Konvansiyonu’na aykırı bilgiler girildiğinin tespit edildiği bildirilmiştir.
  • İdari soruşturmalar ve birikmeler: Tespit edilen vakalara ilişkin idari soruşturmaların uzun sürmesi nedeniyle sınır kontrol alanlarında taşıt birikmeleri yaşanmakta; bu durum sınır kapılarının geçiş kapasitesini olumsuz etkilemektedir.
  • Yaptırımlar: Usulsüzlüklerin tespiti hâlinde Rusya Federasyonu İdari Suçlar Kanunu’nun 11.29. maddesi uyarınca araç sürücülerine/taşıyıcılara 100.000 – 200.000 RUB tutarında para cezası uygulanabildiği bildirilmektedir.

Üyelerimizin alması gereken tedbirler (acil/önerilen adımlar)

1) Ön bilgi yükümlülüğünü yerine getirin: AEB’ye ulaşacak/ayrılacak tüm sevkiyatlar için gereken elektronik ön bilgiyi (pre-arrival / pre-departure) zamanında ve eksiksiz olarak ilgili gümrük idarelerine iletin.

2) Benzersiz tanımlama / elektronik transit: Sevkiyatlarda benzersiz tanımlama numarası veya elektronik transit beyannamesi kullanımını sağlayın; TIR karnesi kullanılsa dahi ilgili elektronik verilerin doğru ve zamanında sunulduğundan emin olun. Önemli Not : TIR-EPD ile elektronik ön bildirim yapılması, sizi korumak dışında, IRU ve TIR Kefil Kuruluşlarının da size destek vermesini kolaylaştıracaktır.

3) CMR ve eşlik eden belgeler: CMR’de “Mal boşaltma yeri” gibi alanların faturalar, paketleme listeleri ve sevkiyat talimatları ile tam uyumlu olmasını sağlayın. CMR’e kasıtlı veya hatalı bilgi yazılmamalıdır.

4) Veri doğruluğu ve zamanlama: Tüm elektronik veri girişlerinin doğruluğunu kontrol edin; bilgilerin gümrük idarelerine zamanında ulaşmasını sağlayacak operasyonel prosedürler uygulayın.

5) Eşlik eden belgelerin düzeni: Fatura, menşe belgeleri, paketleme listeleri ve gönderici talimatları gibi belgelerin CMR ve elektronik beyanlarla tutarlı olduğundan emin olun.

6) İdari süreçlere hazırlık: Olası idari soruşturmalarda talep edilebilecek belge ve kayıtları saklayın; sınır kapılarında oluşabilecek beklemelere hazırlıklı olun ve sevkiyat sahiplerini bilgilendirin.

7) Yerel muhataplarla koordinasyon: Rusya’daki muhataplarınız (alıcı, acente, temsilci) ile elektronik veri akışının sorunsuz işlediğini teyit edin; gerekirse bilgi akışı için yerel temsilci kullanın.

8) UND ile bilgi paylaşımı: Karşılaştığınız vakaları (tarih, saat, araç plakası, doküman/eksiklik türü, uygulanan idari işlem) UND’ye bildirin; UND olarak konuyu takip edip yetkili merciler nezdinde girişimde bulunulacaktır.

NOT ve Uyarı

  • Yukarıda belirtilen uygulamalar Kuzey Kafkasya bölgesindeki sınır kontrol noktalarına ilişkindir; ancak benzer uygulamaların diğer sınır noktalarında da gündeme gelme riski bulunmaktadır. Üyelerimizin yukarıdaki tedbirleri derhal uygulamaya alması önem arz etmektedir.
  • Uygunsuzluk tespit edilmesi halinde uygulanabilecek idari para cezaları ve operasyonel gecikmelerin ticari maliyetleri yüksek olacaktır. Bu nedenle elektronik belgelemeye ve veri uyumuna azami dikkat gösterilmelidir.

Her türlü soru, örnek vaka bildirimi veya hukuki/operasyonel destek talepleriniz için ilgili UND Operasyon Birimi aşağıdaki maillerden irtibata geçebilirsiniz:


E-posta: alpdogan.kahraman@und.org.tr ve gunda.karaca@und.org.tr