Sarp Sınır Kapısının Yoğunluğunu Azaltmak Üzere Sarp Gümrük Müdürlüğümüzün Taşımacılık ve Ticaret Erbabından Talepleri - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
  • ANASAYFA
  • /ÖNEMLİ DUYURULAR
  • /SARP SINIR KAPISININ YOĞUNLUĞUNU AZALTMAK ÜZERE SARP GÜMRÜK MÜDÜRLÜĞÜMÜZÜN TAŞIMACILIK VE TİCARET ERBABINDAN TALEPLERİ
SARP SINIR KAPISININ YOĞUNLUĞUNU AZALTMAK ÜZERE SARP GÜMRÜK MÜDÜRLÜĞÜMÜZÜN TAŞIMACILIK VE TİCARET ERBABINDAN TALEPLERİ
A+A-
Sarp Sınır Kapısının Yoğunluğunu Azaltmak Üzere Sarp Gümrük Müdürlüğümüzün Taşımacılık ve Ticaret Erbabından Talepleri

Ticaret Bakanlığımız tarafından, Sarp Gümrük Müdürlüğünce iletilen yazıda, Sarp Sınır Kapısı karayolu taşımacılığında Türkiye'nin Gürcistan'a açılan en büyük kapısı olmakla beraber, yaya yolcu bakımından da dünyanın ikinci büyük sınır kapısı olduğu belirtilmekte, sınır kapısında oluşan yoğunluğu önlemek üzere gerçekleştirilen girişimler sonucunda

2022 yılında günlük ortalama giriş yönünde 419 ve çıkış yönünde 580 olan TIR sayısının,

2023 mart ayında giriş yönünde 467 ve çıkış yönünde ise 644'e ulaşarak Sarp Sınır Kapısında ticari taşıt akışı çok önemli ölçüde artırılmış olsa da hali hazırda taşıt akışını olumsuz yönde etkilemesi bakımından, en önemli faktör gümrük sahasının fiziki ve teknik altyapısının yetersiz oluşundan bir başka ifade ile ticari taşıtlar için yeterli park alanının bulunmamasından kaynaklandığı belirtilmektedir.

Gümrük Müdürlüğümüzce, Sarp Sınır Kapısında hem giriş hem de çıkış yönünde aşağıda maddeler halinde sunulan nedenlerden ötürü ticari taşıtların bekleme yaparak gümrük sahasını tıkamamasının elzem olduğu ifade edilmektedir.

1) Yurt Dışına Çıkış Yönünde; Gürcistan Gümrük İdaresi tarafından taşıt sürücüleri ve

taşıyıcı firmalardan kaynaklı olarak çok sayıda taşıta geri dönüş verilmesi:

  • Taşıt sürücülerin; yeni tip ehliyet/kimlik olmaması ve/veya taşıdığı yüke göre ADR (yanıcı) ehliyeti bulunmaması ya da süresi dolan pasaport ve vize sorunları,
  • Taşıyıcı firmaların; GTİP kodu bulunmayan CMR veya ticari fatura ile ile geçiş yapmak istemesi,
  • Rusya’ya uygulan ekonomik yaptırımlar kapsamındaki eşyaların, elektronik ortamda teyit alınabilen menşe sertifikası olmaması ya da dozvola ( geçiş belgesi) bulunmaması.(Bu şekilde, Gürcistan’dan gümrük sahasına ortalama 15 civarı taşıt geriş dönüş yapmaktadır.)

2) Türkiye'ye Giriş Yönünde ise; taşıt sürücüleri, taşıyıcı firmalar ve iş takipçilerinden

kaynaklanan sorunlar;

  • Taşıt sürücülerin; vekaletinin ve araçların geçerli sigortasının olmaması,
  • Taşıyıcı firmaların; NCTS Programında ön beyanı (LR) bulunmaması,
  • Konteynerler için konteyner takip programına tescil veri girişi yapmaması,
  • TIR Karneleri için ise ön beyan yapmadan, taşıdığı yüke ve/veya taşıtın nevine göre özel yük taşıma belgesi olmadan ya da eksik evrakla (geçiş belgesi, yetersiz teminat, bitki ve sağlık sertifikası vb.) ülkemize giriş yapması,
  • Veteriner kontrolüne tabi eşya yüklü taşıtların, mesai saatleri dışında artırımlı ücret üzerinden kontrollerine yaptırmayarak, gümrük sahasında normal mesai saatlerine beklemesi,

İş takipçilerinin büyük çoğunluğun mesai saatleri dışında işlem yapmayarak sürücüleri bekletmesi. (Bu şekilde, gümrük sahamıza giriş yapan taşıtların %90’ının ilk bir saatte, %70’inin ilk 6 saate gümrük işlemi bitirilememektedir.)

*Bu itibarla, gümrük sahamızı kullanarak yurt dışına çıkış yapacak olan ticari taşıtların Gürcistan'dan tekrar sahamıza geri dönüş yapmaması için sürücülerinin yeni tip ehliyet/kimliklerin ve yanıcı yük taşıyorsa ADR (yanıcı) ehliyetini yanında bulundurması, geçiç belgelerinin (dozvola ve Ubak), Rusya’ya uygulan ekonomik yaptırımlar kapsamındaki eşyalar için elektronik ortamda teyit alınabilen menşe sertifikaları ile GTİP kodu bulunan CMR veya ticari faturaların (herhangi birinde GTİP kodu bulunması yeterli) mutlak suretle Gürcistan gümrük idarelerine ibraz edilmek üzere transit beyannamesine eklenmesi,*

*Gümrük sahamızı kullanarak Ülkemize giriş yapacak ticari taşıtların ise sürücelerinin vekaletnamelerin ve trafik sigoralarını yanında bulundurmaları, NCTS/TIR Takip Programında ön beyan yapılmadan, taşıtın nevine göre özel yük taşıma belgesi olmadan ya da eksik evrakla (geçiş belgesi, yetersiz teminat, bitki ve sağlık sertifikası vb.) ülkemize giriş yapılmaması,*

Özellikle, söz konusu eksik evrakın TIR parklarında tamamlaması önem arz etmektedir.

Bu çerçevede, ülkemizin en önemli kapılarıdan olan Sarp sınır kapısında, yoğunluğun azaltılması için yukarıdaki maddelere dikkat edilmesi taşımacılarımızdan önemle rica olunur.