İTALYA KOTA SORUNLARINA YENİ ATANAN İTALYA BÜYÜKELÇİSİNDEN DESTEK SÖZÜ

UND Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu ve İkinci Başkanı İzzet Salah, görevine yeni atanan İtalya Büyükelçisine başarı dileklerini iletmek ve sektörümüzün İtalya’da yaşadığı karayolu taşımaları ile ilgili sorunlarını istişare etmek adına İtalya Büyükelçisi Luigi Mattiolo’yu makamında ziyaret etti.
Türk taşımacılarına verilen yetersiz sayıdaki geçiş belge kotası sebebiyle uzun süredir devam eden İtalya karayolu taşıma sorunlarını Sayın Nuhoğlu, Sayın Salah ve Sayın Mattiolo tarafından söz konusu ziyarette masaya yatırılırken, çözüm hususunda yapılabilecekler görüşüldü.
UND Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu tarafından dile getirilen ilk konu İtalya tarafından ülkemiz taşımacılarına verilen yetersiz sayıdaki geçiş belge kotası oldu. Bu durumun iki ülke ticaretini olumsuz etkilediğini aktaran UND Başkanı, kota sorunu olmayan ülkeler ile olan ticaretin İtalya’ya göre en az iki kat daha fazla arttığını fakat İtalya ile olan dış ticaret artışının durduğunu, Türkiye’den İtalya’ya yük ihraç eden firmaların %10’unun İtalyan firmaları olduğu ve bu durumun sadece Türk ticaret erbabını değil aynı zamanda İtalyan firmaları da büyük zarara uğrattığını, yetersiz sayıdaki geçiş belge kotası sebebiyle bir yıl içinde toplamda 3 aylık bir sürede belge olmadığını ve taşımaların yapılamadığını, yaşanan bu sorunların sadece ulaştırma sorunu değil aynı zamanda ekonomi sorunu olduğunu dile getirdi.

İki ülke arasında yapılan son Kara Ulaştırma Karma Komisyon Toplantısına (KUKK) değinen Sayın Nuhoğlu, iki ülke arasındaki ticaret artışına paralel olarak belge sayısının 45.000 adede yükselmesi gerekirken halen 7 yıl önceki hali ile kaldığını, ihtiyaç duyulan 45.000 belgelik İtalya kotasının İtalya Başbakanının da mutabık kaldığı bir rakam olmasına rağmen İtalya Ulaştırma Bakanlığının son KUKK toplantısında sadece 1.000 adetlik belge artışı teklif etmiş olduğunu ve bunun çözümden uzak bir tavır olduğunu vurguladı.
Büyükelçi Luigi Mattiolo tarafından, İtalya Hükümetine ve yetkili mercilere yaşanan sorunları bizzat aktaracağı ve bu konuda aracılık görevi üstleneceği belirtilirken sorunun her iki ülke ekonomisinin, dış ticaretinin ve dostane ilişkilerin gelişmesi adına büyük önem arz ettiği iletildi.
Sayın Nuhoğlu tarafından dile getirilen bir başla konuda İtalya’nın batısındaki ülkelere yapılan ve İtalya tarafından sadece 6.000 adetlik belge kotası ile sınırlandırılan transit taşımalar oldu. Dünya Bankasının 8 Nisan tarihli raporunda açıkça belirtilen “transit kotaların ticareti engellediği” vurgusunun altı çizilirken, uluslararası anlaşmalardan doğan transit hakkın kısıtlanmasının hukuki açıdan da bir ihlal olduğu ve bu kısıtlamaların devam etmesi halinde kısıtlamaları yapan ülkeler nezdinde hukuki olarak girişim başlatılabileceği belirtildi.
Sayın Nuhoğlu tarafından aktarılan son konu ise, İtalya’dan Türkiye ardı üçüncü ülkelere yapılabilecek ve İtalya ekonomisine büyük katkı sağlayabilecek taşımaların İtalya tarafından engellendiği olmuştur. İtalya tarafından Türk taşımacılara Üçüncü Ülke Geçiş Belgesi tahsis edilmesi halinde İtalyan mallarının Türkiye ardı pazarlara rahatlıkla girebileceği fakat ülkemiz taşımacılarına verilmeyen bu belgeler sebebiyle İtalyan ihracat ürünlerinin bu pazarlara arz edilemediği ve İtalya ekonomisinin büyük bir kazançtan mahrum kaldığı belirtilmiştir.
Büyükelçi Luigi Mattiolo tarafından, yaşanan sorunların çözümlenmesi adına her türlü desteğin verileceği aktarılırken karşılıklı olarak iletişim halinde olunmasının önem arz ettiği ve iki ülke Ulaştırma Bakanlıkları arasında bir toplantı düzenlenebilmesi için aracılık edeceği aktarıldı.
Söz konusu toplantıya ayrıca, İtalya Büyükelçiliği Ekonomi ve Ticaret Ofisi Müdürü Francesco Varriale, İtalya Ticaret Ataşesi Emilio Sessa ve UND İcra Kurulu Üyesi Erman Ereke katılım sağlamıştır.
İtalya Büyükelçisi Sayın Luigi Mattiolo’ya, sektörümüzün İtalya ile olan karayolu taşıma sorunlarına olan ilgisinden ve desteklerinden ötürü Derneğimiz ve sektörümüz adına şükranlarımızı iletiriz.