Ekonomi Bakanlığı tarafından düzenlenen 3. Ticaret Müşavirleri Konferansı’nda konuşan UND Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, “ En büyük sorunumuz transit geçişler. 2023 ihracat hedefimize ulaşmamız için malımızı kim taşırsa taşısın diyemeyiz” dedi.
Ekonomi Bakanlığı tarafından düzenlenen 3. Ticaret Müşavirleri Konferansı Ankara’da gerçekleştirildi. Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekçi’nin ev sahipliğinde Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun da katıldığı ve üç gün süren konferanslarda ticaret müşavirleri, sektör temsilcileriyle gündemdeki konuları ayrıntılı olarak değerlendirdi.
Toplantılarda yurt dışında sahada görev yapan Ekonomi Bakanlığı çalışanları, uluslararası ticaret politikalarını ilgilendiren alanlarda izlenen ulusal stratejiler hakkında üst merciler tarafından bilgilendirildi. 7 Ocak tarihinde yapılan oturumda bir konuşma yapan Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, 2023 ihracat hedeflerine ulaşmak için transit geçiş sorunlarının çözülmesi gerektiğini söyledi.
Türkmenistan’a yaptığımız ihracat için İran’a para ödüyoruz
Taşımacılığın hizmet ihracatındaki payının turizmin ardından ikinci sırada olduğuna dikkati çeken Nuhoğlu şöyle konuştu: “ 40 milyar dolarlık hizmet ihracatımızın 13,2 milyar doları taşımacılık hizmetleriyle sağlanıyor. 2023 ihracat hedefimiz için malımızı kim taşırsa taşısın diyemeyiz. Bugün 40 bin dolar değerinde, Türkmenistan’a gidecek bir ihracat yükü için İran araçlarına 8 bin dolar ödüyoruz. Yani karımızdan daha fazlası yabancı araçlara gidiyor. İhracat yaparken ithalatçı konumundan çıkmamız lazım. Taşımalarımızda temel sorunumuz transit geçişler. Transitten sadece verilen hizmet karşılığı kadar ücret alınabilir. 2013’te Bali’de 159 ülkenin paraf ettiği yeni Ticareti Kolaylaştırma Anlaşması’ nda da bunu görmek mümkün.”
20 yılda 40 tane Schengen vizesi alan sürücümüz var
Schengen bölgesinde 180 günlük vize süresi içinde 90 günlük gün kalış sınırlamasının sektörü iş yapamaz hale getirdiğini söyleyen Çetin Nuhoğlu, “Özellikle Avrupa Birliği ile ticarette Gümrük Birliği’nin mallarının serbest dolaşımının engellememesi gerektiğini yeteri kadar anlatamıyoruz. Bu konuda Ekonomi Bakanlığımızın da desteği ile Macaristan ve Avusturya aleyhine davalar açılıyor. Malların serbest dolaşım hakkı olmasına rağmen Avrupa’da bu malları taşıyan araçlarımız serbest dolaşamıyor. 20 yılda 40 tane 6 aylık Schengen vizesi alan sürücümüz var” dedi.
İhracatla büyüyen bir ülkeyiz
İhracatın Türk ekonomisi için ‘olmazsa olmaz’ niteliği taşıdığını belirten UND Yönetim Kurulu Başkanı, “2014’ün ilk 9 ayında net ihracatımızın 2,8 puanlık büyümeye katkısı 2,7 puan oldu. Büyümenin neredeyse tamamının ihracatla gerçekleşmesi ekonomimiz için çok büyük bir gelişme. Ne mutlu bize ki, taşımacılık sektörünün sorunlarıyla yakından ilgilenen ticaret müşavirlerimiz var. Kendilerine sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum” şeklinde konuştu.