19 Aralık’ta, Türkiye Ulaştırma ve Lojistik Sektörü İstanbul'a Kilitlendi ! - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
  • ANASAYFA
  • /ÖNEMLİ DUYURULAR
  • /19 ARALIK’TA, TÜRKİYE ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK SEKTÖRÜ İSTANBUL'A KİLİTLENDİ !
19 ARALIK’TA, TÜRKİYE ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK SEKTÖRÜ İSTANBUL'A KİLİTLENDİ !
A+A-
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı (UDHB) Müsteşarları Talat Aydın ile Suat Hayri Aka’nın yanı sıra TOBB Başkan Yardımcısı Halim Mete ve International Transport Forum ( eski adıyla UBAK) Genel Sekreteri Jose Viegas’ın katıldığı “TOBB-UDHB Yıllık Koordinasyon Toplantısı” 19 Aralık 2013 tarihinde İstanbul Dedeman Otel’de yaklaşık 170 sektör temsilcisinin katılımıyla gerçekleşti.
 
TOBB Ulaştırma ve Lojistik Meclisi Başkanı ve UND Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, gerçekleştirdiği açılış konuşmasında, sektörün uluslararası örgütlerin gündeminde en üst sıralara çıktığını vurgulayarak, 3-6 Aralık 2013 tarihlerinde Bali’de gerçekleştirilen son Dünya Ticaret Örgütü Bakanlar Konferansı’nda “transit serbestisi” konusunda kaydedilen bazı gelişmelerin Türk nakliyecileri için taşıdığı öneme değindi. Nuhoğlu, lojistik sektörünün ulusal kalkınma planı ve diğer stratejilerde önemli yer tuttuğunu vurgularken; 18 Aralık’ta Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz ile gerçekleştirdikleri görüşmede Sayın Bakanımızın, sektörü ve sorunlarını çok yakından takip ettiğini görmekten duydukları memnuniyeti belirtti.
 
Açılışta Meclis Danışmanı Prof. Dr. Füsun Ülengin tarafından, Doğuş-Sabancı Üniversitelerinden bir ekibin gerçekleştirdiği “taşıma kotalarının Türkiye’nin dış ticaretine etkileri” konulu bir araştırmanın sonuçları da katılımcılarla paylaşıldı.
 
UND Başkanı ayrıca, küresel markalar yaratma ve Lojistik Performans Endeksi’nde ilk 15 içine girmeye hazırlanan sektörde, mesleki yeterlilik ve mesleki saygınlık kriterlerinin, mali yeterlilik kriterinin gerisinde kaldığını ifade ederek şunları söyledi:
 
“Bu sektörde faaliyet göstermek için gerek duyulan asgari yönetim, operasyonel /teknik bilgi birikimi ve tecrübe, mesleki bilinç ve etik anlayışı, güvenilir ticaret erbabı olma vb. vasıflara sahip olmayan birtakım girişimcilerin, sadece Mali Yeterlilik kriterini yerine getirerek sektöre girişi genel hizmet kalitesinin darbe almasına; en önemlisi de Türkiye Lojistik Sektörünün küresel düzeyde layık olduğu pozitif algıyı yaratamamasına yol açmaktadır.” dedi.
 
Toplantıda, UND’nin özel davetlisi olarak Türkiye’ye gelen ve sektör temsilcilerine özel bir sunum gerçekleştiren ITF Genel Sekreteri Jose Viegas, küresel lojistik sektöründeki son gelişmelere ilişkin bazı istatistikleri paylaşırken; artk tedarik zincirlerindeki güvenilirliğin ve öngörülebilirliğin, “hız” gereksiniminin önüne geçtiğini belirterek lojistik performansında % 10 iyileşme sağlayan bir ülkenin, ihracatını % 70 arttırabileceğine” dikkat çekti.
 
Eğitim ve araştırma konusunda düzenlenen panelde, İTÜ adına katılan Doç. Dr. Dilay Çelebi  tarafından, lojistik sektöründe eğitime yapılan yatırımların ekonomik gelişime olumlu yansımalarını ortaya koyan bir sunum gerçekleştirildi ve İTÜ’nün WCTRS DL işbirliğiyle Doğu Avrasya ve Doğu Akdeniz bölgesinde bir ulaştırma ve lojistik araştırma-geliştirme kapasitesi ve kurumları oluşturmaya yönelik çalışmaları hakkında bilgiler verildi.
 
Etkinliğin öğleden sonraki oturumunda bir sunum gerçekleştiren UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, Avrupa ve Rusya’da yaşanan geçiş belgesi sorunlarının “alarm verici” noktaya geldiğine dikkatleri çektiği sunumunda, Türk nakliyecilerin “sadece Türkiye’den geldikleri için” tabi tutuldukları “mod dayatmaları, ayrımcı kısıtlamalar, geçiş belgesi kotaları, haksız cezalar” gibi uygulamalardan dolayı hızının kesildiği ve iş yapamaz hale geldiğine dikkat çekti. Yaşanan sorunları çarpıcı örneklerle aktaran Şener, Avrupa sınırları içinde serbestçe dolaşan milyonlarca AB plakalı araca karşılık, çevrenin korunması vb. gerekçelerle engellenmeye çalışılan Türkiye plakalı araç sayısının yılda sadece 21.000 ile sınırlı olduğuna işaret etti. 500 milyar dolar ihracat hedefinin, nakliyecilerin sorunları ortanda kaldırılmadan gerçekleşemeyeceğini belirten UND İcra Kurulu Başkanı, Ekonomi Bakanlığı liderliğinde 2023’e kadar sektör sektör, ne kadar ihracat artışı sağlanabileceği yönündeki planlama çalışmalarına bu artışı sağlayabilecek kota artış miktarları ve ulaşım koridorları planlarının dahil edilmesini önerdi.  Şener, Türk nakliyecilerinin sorunlarının çözümünde ITF gibi uluslararası kuruluşlardan da destek talep edildiğini dile getirdi.
 
UTİKAD, DTD, TND, KARİD başkanları tarafından yapılan sunumların ardından Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşarları Talat Aydın ve Suat Hayri Aka, sektör temsilcilerinin gündeme getirdiği sorunlar ve beklentileri değerlendirdi.
 
Öne çıkan konular, “yetki belgesiz yapılan taşımalar, denetimlerin yetersizliği, haksız rekabet” konuları olup; yurtiçi denetimlerde devletin denetim kapasitesinin sınırlı olduğunu belirten Talat Aydın, çözüm için, sektör firmalarının, kural ihlalleri yapan firmaları devlete şikayet etmelerini ve mevzuata uymayıp haksız rekabet yaratan firmaları dışlamalarını önerdi.
 
Çetin Nuhoğlu, Bakanlık Müsteşar Yardımcılarına etkinliğe katılarak sektörümüze duydukları saygı ve sevgiyi bir kez daha gösterdikleri için hem şansı, hem de sektör adına teşekkürlerini sunmasıyla sona erdi.