AVUSTURYA SONUNDA HAKSIZLIK YAPTIĞINI KABUL ETTİ! ÇÖZÜMÜN İÇİNDE TAŞIMACILAR OLACAK!
Türkiye-Avusturya KUKK toplantısı 20-21 Mayıs 2014 tarihinde Viyana’da gerçekleştirilmiştir. Son bir yıldır gerçekleştirdiğimiz eylemler ve Bakanlığımızın kararlılıkla mücadelesi ilk sonuçlarını anılan KUKK Toplantısında vermeye başladı.
20-21 Mayıs tarihlerinde gerçekleştirilen Avusturya KUKK toplantısından satırbaşları;
-
İlk kez bir KUKK toplantısında, Maribor terminalinde bekleyen sürücülerimiz UND aracılığıyla internet üzerinden interaktif olarak bağlanarak, KUKK Toplantısı esnasında sorunlarını Avusturya makamlarına iletme imkânı buldu.
-
Bu güne kadar pazarlık dahi edilemeyen kotalarda artış sağlandı.
-
Tren kullanımına verilen ödül belge oranı yükseltildi.
-
KUKK Toplantısında, Tren kullanımında yaşanan sorunların çözümü için Tren şirketi temsilcileri ile taşımacılarımızdan oluşan Çalışma Grubu ilk toplantısının Maribor’da gerçekleştirmesi yönünde karar alındı. Yapılacak olan çalışmaların sonuçları rapor haline getirilecek ve değerlendirilmek üzere resmi kurumlara sunulacak.
Toplantıda, 2014 yılından geçerli olmak üzere yeni geçiş belgeleri kotaları ve türleri aşağıdaki şekilde kararlaştırıldı!
18.000 Adet Tektip Euro 3 ve üzeri (İkili/transit ve üçüncü ülke dâhil)
3.000 Adet Tektip Euro 4 ve üzeri (İkili/transit ve üçüncü ülke dâhil)
900 Adet Trieste Limanından giden ve gelen yükler için Euro 3 ve üzeri belge
2 tek yön tren kullanımı karşılığında verilen 1 ödül belgesi oranı, 1.5 sefere 1 ödül belgesi olarak yükseltilmiştir. Söz konusu yeni ödül belgesi uygulaması 1 Temmuz 2014 tarihi itibariyle başlayacaktır. Bu durumda 3 tek yön sefer tren kullanımı yapan üyelerimiz 2 adet ödül belgesi hak edecek olup, 2013 yılı ile kıyaslandığında, 63.000 tek yön tren kullanımından kazandığımız 31.500 belge, bu yeni sistemle 42.000 sayısına yükselecektir.
Tren kullanımları ile ilgili yaşanan sorunun çözümüne yönelik en önemli gelişmelerden biri de taşımacılar ve tren şirketinden oluşan bir çalışma grubunun oluşturulması kararının KUKK protokolünde yer alması oldu. Kurulacak çalışma grubu ilk toplantısını Maribor terminalinde gerçekleştirecek olup resmi kurum temsilcileri de toplantıda gözlemci olarak yer alacaktır. Tren hareket merkezlerinde gerçekleştirilecek toplantıların sonunda ilgili resmi kurumlara toplantı raporu iletilecek ve çözümlerin belirlenmesi için Ulaştırma Bakanlıkları bir araya gelecektir. Türk Heyeti rapor sonuçlarının değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilecek olan söz konusu toplantı tarihi olarak 1 Ocak 2015’i önermiştir.
Türk ihracatının kesintisiz devamı için sürdürülen çalışmalara büyük etkisi olan ve söz konusu KUKK Toplantısına Türk Heyeti adına başkanlık eden Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdür Yardımcısı Sayın Hüseyin Yılmaz, Daire Başkanı Nurhan Tüfekçioğlu ve ekibine, birleştirici etkisiyle büyük katkı sağlayan Viyana Türk Büyükelçisi Mehmet Hasan Göğüş’e ve tüm resmi kurumlarımıza sektörümüz adına şükranlarımızı sunarız.
Avusturya Makamlarına ve Heyet Başkanı Sayın Ursula Zechner’e yapıcı bir çözümün başlangıcına katkı sağladıkları, Türk taşımacılarının yaşadıkları sorunları değerlendirerek kota artışı ve çözüm için yol haritaları belirlenmesi hususunda gösterdikleri yakın işbirliği sebebiyle Derneğimiz adına şükranlarımızı sunarız.
Türkiye-Avusturya KUKK toplantısına Derneğimiz adına Genel Sekreterimiz Ali Çiçekli, İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, UND Denetleme Kurulu Üyesi Hakan Yılmaz ve İcra Kurulu Üyesi Alpdogan Kahraman katılım sağlamıştır.
Avusturya'nın taşımacılarımız için bir engel olmasının önlenmesi yönündeki mücadelemiz aşağıdaki argümanlar çerçevesinde kararlılıkla sürecektir.
Türk Taşımacısı Transit Geçişlerde Serbestlik İstiyor!
Avusturya tarafından taşımacılarımıza dayatılan Ro-La zorunluluğu artık kabul edilemez boyutlara gelmişti. Avusturya’nın Türk taşımacılarına uyguladığı Ro-La dayatması; Avusturya’nın DTÖ ve Gümrük Birliği kurallarını ihlalidir, eş etkili vergi ve bir miktar kısıtlamasıdır. Gerekçesi olan çevrenin korunması, artık kabul edilebilir değildir. Ro-La karayolundan pahalıdır, bu durum taşımacılarımızın dolayısıyla ihracat mallarımızın maliyetini artırmaktadır.
Gümrük Birliği, uluslararası ticareti, haklar ve sorumluluklar açısından düzenleyen çok taraflı bir anlaşma olan Dünya Ticaret Örgütü Ticaret ve Gümrük Tarifeleri Genel Anlaşması (GATT) ve AB kurucu Antlaşmalarına göre iki aşamada değerlendirilmesi gereken bir ekonomik bütünleşme sürecidir. Gümrük Birliği tarafı olan ülkeler kendi aralarında bir Serbest Ticaret Alanı (STA) yaratırlar: Buna göre üye ülkeler arasında ticareti doğrudan ya da dolaylı olarak kısıtlayan her türlü uygulama yasaktır.
UND olarak bu noktada bizim tezimiz, karayolu taşımacılığına uygulanan kotaların ve Ro-La benzeri mod kısıtlamalarının “eş etkili vergi” ve “miktar kısıtlaması ile eş etkili önlem” olduğudur. Türk araçlarının geçişinin engellerle kısıtlanması, Türkiye’de üretilen sanayi ürünlerinin AB ülkelerine ihracatını daha pahalı hale getirmesi, bir eş etkili vergi sorunu yaratmaktadır. Bu kapsama taşıma maliyetlerini artıran her türlü uygulamayı koymak, Avusturya örneğinde olduğu şekli ile zorla trene bindirilme, hatta trenin kaldırılması ile maliyetin daha da artması ve bunun ayırımcılık yani diğer Gümrük Birliği ülke uyrukları ile “ayrımcılık” yapılarak uygulanması da girmektedir. Taşımacılık maliyetlerinin artması sadece taşımacının cebinden çıkmamakta, fatura malı üretene kesilerek, malın pazara sürümü noktasında maliyet artırıcı bir neden olduğundan eş etkili vergi kapsamına girerek bir haksız rekabet durumu yaratmaktadır.