Ticaret Bakanlığı - UND Gümrük Çalıştayı Yapıldı

06.04.2019

Ticaret Bakanlığı - UND Gümrük Çalıştayı 6 Nisan’da Afyonkarahisar’da gerçekleştirildi.  Lojistik sektöründeki gümrük uygulamaları ve bunun sektöre etkilerinin ortaya konduğu çalıştayda, gümrüklerin uluslararası rekabete etkileri ve lojistik 4.0 ile gümrükleri nasıl bir değişeme uğrayacağı konuları görüşüldü. UND, gümrüklerde yaşanan sıkıntıların nasıl çözüleceği ve bunun sağlayacağı faydalarla ilgili çözüm önerilerini sundu.

 
UND Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu ve UND Yönetim Kurulu’nun hazır bulunduğu toplantıya Ticaret Bakanlığı; Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü Genel Müdürü Mustafa Gümüş, Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü Genel Müdür Vekili Suavi Önal ile Genel Müdür Yardımcıları ve Daire Başkanlarından oluşun 40 kişilik bir ekiple katıldı. TOBB ve TİM yetkileri de çalıştayda hazır bulundu.
 
Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü Genel Müdürü Mustafa Gümüş, artan lojistik imkanların desteği ile 25 yılda dünya ticaretin önemli artışı yaşandığını söyledi. Türkiye’nin 2002 yılında 88.6 milyar dolarlık dış ticaret hacmi ile dünya ticaretinden yüzde 0, 67 pay aldığını , bugün ise  bu payın 390 milyar dolarlık dış ticaret ile yüzde 1,1’e yükseldiğini kaydetti.

 

Gümüş, “Biz, rutini devam ettirmek değil çevremize uyum sağlayacak şekilde kendimi donatmak gerektiği anlayışındayız. Biz sektörü paydaşlarımızı kendimizin bir aynası olarak görüyoruz ve bu aynanın bizi olduğumuz gibi yansıtmasını bekliyoruz. Eğer bir kusurumuz eksikliğimiz varsa aynalardan bunun yansımalarla alırız” diye konuştu.  
 
Kapıkule’deki iyileştirmelerin çıkış sayılarına yansıdığını aktaran UND İcra Kurulu Başkanı Erman Ereke, Kapıkule’den 2018 yılında, 873 adet çıkış yapıldığını ortalama Tır kuyruğunun 11 kilometre olduğunu yapılan iyileştirmelerden sonra bu sayının arttığını belirtti. 2019 yılında 936 adetlik ortalamaya ulaşıldığını ve kilometrenin 7 kilometreye düştüğünü söyledi. Hafta sonu ise geçen araç sayısının 891 araçtan 949’a yükseldiğini kaydetti. “Rakamlar yükselse de bu yetmez” diyen Ereke, İstanbul-Almanya taşıması yapmak için yola çıkan bir aracın 36 saatte Almanya’ya ulaşmak şöyle dursun, Kapıkule’yi 39 saatte ancak geçebildiğini söyledi. Kotalar ve geçiş ücretlerinin AB-Türkiye ticaretine zarar verdiğinin de altını çizen Ereke, Türk taşımacılarının haksız kotalar ve geçiş ücretleri nedeniyle geçtiğimiz yıl 18 milyon Euro ödemek zorunda kaldığını belirtti.  

 

Ticaret Bakanlığı Ticaret Uzmanı Ruken Mermer, Ticaret Bakanlığı’nın projeleri hattında bilgiler verdi.  “Sınır kapılarımızı yenilemeye devam ediyoruz. Gümrük işlemlerini hızlandırmak için yeni uygulamaları hayata geçiriyoruz” diyen Mermer,
Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü, İzinli Gönderici uygulaması, Tek Pencere Sistemi, Tek Durak uygulaması, Tablet Projesi, Kara Sınır Kapılarında Kredi Kartıyla Tahsilat Projesi gibi uygulamalarla ticareti hızlandırmak için çalıştıklarını söyledi.