Hopa'da Gürcistan ve İran Ele Alındı

25.10.2018

Hopa Ticaret ve Sanayi Odası tarafından ikincisi düzenlenen Lojistik Çalıştayı’nda Hopa ekonomisi ile Gürcistan ve İran ilişkileri üzerinde duruldu. Çalıştaya katılan UND İcra Kurulu Başkanı Recai Şen, küresel ekonominin yeni rekabet aracının lojistik olduğunu belirterek; sektörün durumu, geleceği ve çözüm önerilerini anlattı.
 
Hopa Ticaret ve Sanayi Odası’nın ikincisini gerçekleştirdiği Lojistik Çalıştayı 22 Ekim’de yapıldı. Çalıştaya Artvin Vali Yardımcısı Seda Başoğlu,  Hopa Kaymakamı Abdurrzzak Canpolat, Hopa Belediye Başkanı Nedim Cihan, Kaçkar Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürü Osman Göllüce, Tiflis Ticaret Ataşesi Kerim Özgün Hemdil, Acara Ticaret Odası Başkan Tamaz Shavadze, ARİAD Başkanı Seçim Altunkaya, Hopa Motorlu Taşıyıcılar Koop. Başkanı Celil Yıldırım, Oda üyesi İşadamları ve Nakliye firması sahipleri ile çevre il ve ilçelerden iş adamları katıldı. Gürcistan Trabzon Başkonsolosu Avtandıl Mıkatsadze’nin her iki ülke arasında dostane ilişkilerin artması ve sorunlarında zaman geçirilmeden karşılıklı diyalogla çözülmesinde ciddi gelişmelerin yaşandığını söyledi.
 
Çalıştaya katılan konuşmacıların sunumları Ülke ve Bölge ekonomisi, Gürcistan ve İran ile ilişkiler üzerine yoğunlaşırken, UND İcra Kurulu Başkanı Recai Şen yaptığı konuşmada Sarp sınır kapısına sahip olan bölgenin Doğu pazarı için büyük öneme sahip olduğunu vurgulayarak, lojistik sektöründeki önemli gelişmeler hakkında bir sunum gerçekleştirdi. Şen, lojistik sektörünün 500 bin kişiye istihdam sağladığını, GSMH’daki payının yüzde 15 olduğunu kaydetti. Türkiye ihracatının yüzde 40’ının karayolu ile gerçekleştirildiğini aktaran Şen, Türkiye’nin, 25 trilyon dolarlık Avrupa, Rusya, Orta Doğu ve Kuzey Afrika, Orta Asya ve Kafkaslar için bir köprü olduğunu anlattı.



Şen, “Türkiye, Doğu-Batı ve Güney-Kuzey hattında, dünya ticaretinin yüzde 50’sinin geçtiği güzergahta kesintisiz ve uygun lokasyon sunuyor.” dedi. Türkiye’nin Asya Altyapı Yatırım Bankası’na ortak olmasının önemine de vurgu yapan Şen, “Bölgede ulaştırma altyapılarına da önemli yatırımlar yapma hedefi ile kuruldu. Türkiye bankanın 11. büyük hissedarıdır. 46 milyar dolar’lık yatırım ile Çin - Pakistan-Karachı Limanına  uzanan ulaştırma altyapı yatırımları yapılacak. Bu projenin ve diğer enerji, sağlık ve eğitim sektöründeki altyapıları Yatırım Bankası tarafından finanse edilecek.” diye konuştu. Uzak Doğu’dan gelen ticaretin sunduğu fırsatlara vurgu yapan Şen, fırsatların değerlendirilmesi ve bölge ticaretinin gelişiminin taşımacılık engellerinin aşılmasına bağlı olduğunu söyledi. 
 
Türkiye-Gürcistan arasındaki taşımaları da sunumda paylaşan Şen, Türkiye’den Gürcistan’a yapılan ihraç taşımalarının geçtiğimiz yılın ilk 9 ayına göre bu yılın aynı döneminde yüzde 4 arttığını belirtti. İhraç taşımalarında Gürcistan araçlarının yüzde 16 artış kaydederken Türk araçlarının payının yüzde 3 ve diğer yabancı plakalı araçlarının payının ise yüzde 8 düştüğünü açıkladı. Türkiye’den İran’a yapılan ihracat taşımaları ile ilgili de bilgi veren Şen, “2018 yılı ilk dokuz aylık veriler incelendiğinde Türkiye’den İran’a yapılan ihraç taşımalarda Türk araçlarının yüzde 46 olan pazar payına karşılık İran araçlarının pazar payı yüzde 54 olmuştur. Bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla İran araçlarının Pazar payı yüzde 11 artış kaydedilirken, Türk araçlarının pazar payında aynı oranda azalış yaşanmıştır. Türkiye’nin İran’a ihracatındaki taşıma pazarı payı İran araçlarının elindedir. Kısacası, Türkiye’ye taşıma yapan İran araçlarının yüzde 100’ü dönüş yükü alabilmekte olup bu durum ülkemizde yabancı taşımacılara herhangi bir yaptırımda bulunulmadığının temel göstergesidir.” diye konuştu.