Türkiye Çin ile Karayolu Taşımacılığını Başlatmaya Hazırlanıyor!

14.08.2018

8-9 Ağustos 2018 tarihlerinde Çin'in Pekin şehrinde Karayolu Çalıştayı gerçekleştirildi.  
 
Toplantıda, Çin tarafında Demiryolları ve Denizyolları şirketleri, Dağıtım ve Organizasyon şirketleri kendi taşımacılık rota ve kapasiteleri ile ilgili sunumlar yaparak detaylı bilgilendirmeler yaptılar. Türk heyetinin gerçekleştirdiği sunumlarda, UND adına İcra Kurulu Başkanı Recai Şen Dernek faaliyetleri ve Türk taşımacılık sektörünün kapasitesi hakkında bir sunum yapmıştır. Orta Asya bölgesindeki ülkelere yapılan ihraç taşıma sayıları paylaşılmış ve Türk taşımacılarımızın dönüş yükü olarak yarısı oranında yük alabildiği iletilerek, Çin’den Batı’ya yapılacak taşımalara talip olduğumuz ve bu konuda her türlü fırsatı değerlendirmek istediğimiz belirtilmiştir. Bu talep Çin’li muhataplarımızca memnuniyetle karşılanmıştır.
 
Çin Heyetince, Çin sınırından (Khorgos) 90 km içeriye kadar olan Urumçi bölgesinin serbest bölge olarak tanımlanması dolayısıyla buralara yapılan taşıma ve yük alma işlemlerinde vizeye gerek olmayacağı bilgisi Türk Tarafına iletilmiştir.
 
Türkiye ile Çin arasındaki geçiş belgesi kotaları 20.000 adet ikili ve transit geçiş belgesi, 10.000 adet üçüncü ülke geçiş belgesi olarak belirlenmiş ve İlk etapta 800 ikili/transit, 500 adet üçüncü ülke belgesinin teslimi konusunda taraflar anlaşmıştı, Ulaştırma Bakanlığımızın Geçiş Belgesi talebine karşılık, Çin tarafı belgelerin anlaşmanın yürürlük tarihine kadar kullanılmamak üzere toplam 1300 adet belgeyi bakanlığımıza teslim etmiştir. Türk Parlamentosunda Çin-Türkiye Karayolu Anlaşmasının onaylanmasının akabinde söz konusu belgelerin de kullanılabilmesi ile birlikte, Türkiye ile Çin arasında Karayolu taşımacılığının aktif olarak başlaması beklenmektedir.
 
Dünyanın en büyük ihracatçısı Çin'in dolar bazında ihracatı geçen yıl yüzde 7,9 artarak 2 trilyon 260 milyar dolara, ithalatı da yüzde 15,9 yükselerek 1 trilyon 840 milyar dolara ulaştı. Çin’in ihracat taşımalarının %95’i denizyolu ile taşınmaktadır. Karayolunun payı ise %3 (68 milyar dolar)  olarak düşünülmektedir. Önceki yıllarda karayolu anlaşmalarının olmadığı ve artık Karayolu ile de ihracat ve ithalatının aktif olarak yapılacağı düşünüldüğünde anlaşmanın taşımacılık sektörü adına önemi daha da artmaktadır.
 
Toplantıda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Kerim Cicioğlu ve Uzman Hasan Boz,  Ticaret Bakanlığımızı Ticaret Müşavirimiz İlker Özdem ve Katip Sezgin Taşkın ve Uzman Selim Düzeltir, Derneğimizi ise UND İcra Kurulu Başkanı Recai Şen temsil etmiştir.
 
Toplantıya ayrıca Türk taşımacıları adına Netlog Lojistik uluslararası Yük Taşımacılığı Başkanı Fatih Şener ve Proje Koordinatörü Mustafa Akpınar,  TOBB TIR ve ATA Karnesi Müdürlüğü  adına Can Özkaymak, IRU adına BSEC-URTA Genel Sekreteri Adrian Albu, Çin Heyeti adına ise Çin Ulaştırma Bakanlığı Yetkilileri, Çin Taşımacılar Derneği, Demiryolu, Denizyolu ve Taşıma Organizatörü Şirket Yetkilileri katılım sağlamıştır.